Rozhovor pro Reflex.cz

Rozhovor pro Reflex.cz

Už jste četli rozhovor Petera Staše pro Reflex.cz? Že ne? Nevadí, přinášíme ho i sem. Začtěte se.

Podlaha snů? Ta s korkovým jádrem, říká o nových trendech a technologiích Peter Staš z firmy Supellex 

Byznys s podlahovými krytinami prošel za posledních 30 let obrovským vývojem. V současné době se i v této oblasti odrážejí témata jako ekologie či recyklace. U podlah se mění trendy, vymýšlejí se nové materiály a ty se dále inovují. Reflex se na zhodnocení trhu i novinek zeptal Petra Staše z firmy Supellex, která se řadí mezi největší firmy ve svém oboru u nás.

 

Potřeby zákazníků se mění i v oblasti podlahových krytin. Můžete shrnout historii toho, po čem chodíme v našich interiérech?

V minulých dobách se samozřejmě podlahy nijak výrazně neřešily: kdysi se chodilo po hliněných podlahách, potom přišla doba, kdy se podlahy vyráběly z dřevěných prken. Později se objevily nové materiály. Co se týká konkrétně České republiky, zhruba od padesátých let tu působila firma z Napajedel zabývající se výrobou a prodejem PVC podlah. Od té doby se ale trendy dál vyvíjejí, materiály se stále modernizují a zlepšují. I díky ekologii se zvyšuje také kvalita a bezpečnost.

U nás nebyl v tomto sortimentu trh až do devadesátých let moc široký. Pak k nám začaly přicházet zahraniční firmy se svými produkty. Jak se trendy za posledních 30 let změnily?

Tehdy byly u nás k dostání v podstatě jen zmíněné PVC podlahy, v podstatě nic dalšího. Potom začal trend laminátových podlah, tedy pokrokové pojetí podlahové krytiny, klikové systémy. Ty se sem snažila dovážet spousta firem ze zahraničí; ze začátku šlo o mnoho nekvalitních produktů. Ale protože požadavky zákazníků byly čím dál vyšší, objevily se postupně kvalitnější materiály i jiné systémy.


Mluvíte o PVC a laminátech, to jsou všechno moderní krytiny. Co dřevo, to je stálice pořád?

Dřevo je samozřejmě stálice i v dnešní době. Nejvíce byly dřevěné podlahy žádané v době, kdy neexistovalo podlahové vytápění. Když ovšem lidé v moderních interiérech chtěli masivní dřevěnou podlahu, zjistili, že propustnost masivu není dostatečná. A tak se i kvůli tomu začaly vyrábět jiné typy podlah, které jsou dvouvrstvé nebo třívrstvé. U těch je propustnost tepla mnohem lepší.

Trendem posledních let jsou takzvané vinylové podlahy. Co přinesly?

Vinylové podlahy výrazně rozšířily nabídku designu i škálu barev podlah. A to nejen v plovoucím, ale i v lepeném systému. Záběr byl čím dál širší, a jak už jsem říkal, bylo to hlavně díky popularitě podlahového topení. Jako kaž­dý jiný materiál má i tenhle své pozitivní i negativní vlastnosti; dnešní vývoj vinylových podlah je ale na úplně jiné úrovni než třeba před deseti lety. Je to i díky trendu staveb, kde jsou třeba francouzská okna nebo byty mají velké prosvětlené prostory, kde podlaha trpí. Určité normy jsou dané výrobcem, a tak pokud chce zákazník, aby mu podlaha sloužila tak, jak má, musí je dodržovat.

 

Jaké jsou dnešní obecné preference českých zákazníků?

Nejvíce se volí klikový nebo lepený systém takzvaných SPC podlah, což jsou vlastně vinylové podlahy, jen o stupeň dál. Jejich vlastnosti jsou pro podlahové topení mnohem lepší, a podlaha je tedy funkčnější. Nebývají s nimi žádné problémy, a to ani pro podlaháře, ani pro koncového zákazníka. Dá se říct, že tyto podlahy v podstatě dnes vládnou českému trhu. Zapomenout ale nesmím na dřevěné podlahy, které preferují designéři hlavně v dražších interiérech. V tomto případě je nutné věnovat větší pozornost údržbě a volbě úpravy, jestli vybrat lakovanou, nebo olejovanou verzi – ta tvoří v České republice asi 70 procent všech prodejů. Zákazník ale vždy musí vzít v potaz, jak dalece se o tu podlahu chce starat. Vždycky to má nějaká svá úskalí.

Podívejme se na novinky. ­Přinesl i rok 2023 nějaké větší změny?

Určitě. My jsme letos na trh uvedli dvě vlastní kolekce SOLID a SOLID PRO, což jsou dvě kategorie moderních SPC vinylových podlah. Mají lepenou nebo klikovou formu a také integrovanou podložku. To znamená, že podlaha je už v celku, nemusí se zvlášť řešit samostatná podložka a podlaha. Je to tedy jednodušší, podlaha je stabilnější, pevnější, i montáž je bezpečnější a přijatelnější pro zákazníka. Rád bych uvedl i to nejlepší, co máme v nabídce, a to je značka MERIT. Tato podlaha je vyrobená úplně novou technologií, ať už z hlediska antibakteriálního povrchu, nebo integrované korkové podložky. Korek je totiž přírodní, tím pádem i odbouratelný a recyklovatelný materiál. A i když je ve spodní části té podlahy, je dobrým tepelným nosičem a je velmi příjemný.

Když hovoříme o ekologii, recyklaci a udržitelnosti, jak se tohle projevilo ve vašem oboru, jak u materiálů, tak u chemie, kterou používáte?

Jsou čím dál vyšší normy, ekologické normy, a tak se každý výrobce podlah snaží mít při nové kolekci splněné určité certifikáty, které jsou přesně specifikované. Musí se uvádět, do jaké míry je povrch ekologický, odbouratelný nebo jak je zákazník chráněn proti chemickým vlivům a podobně. Každý klient si tyto informace může do­hledat.

 

Firma Supellex se řadí mezi jednu z největších ve svém oboru v České republice, zanedlouho oslavíte dvacáté výročí založení společnosti. Jaká byla vaše historie?

Firma začínala ve Velké Bíteši s prodejem doplňků k nábytku. Postupem času začala obchodovat s podlahovými krytinami a díky poptávce zákazníků v tom viděla smysl a další budoucnost. Vznikla pobočka v Brně, jež ukázala, že je to správný směr, pak se posunula dál do Plzně a do Prahy, následovalo otevření poboček v Ostravě a ve Zlíně. Dnes máme v celé republice sedm poboček, čtyři z nich nabízejí i skladovací prostory, tím pádem si zákazník může materiál okamžitě odvézt.

Jaké plány máte do budoucna? Plánujete například expanzi do zahraničí?

Do zahraničí zatím nemíříme. Tím hlavním pro nás je udržet vysokou kvalitu, kterou máme. Případně zlepšovat se na základě požadavků zákazníků: děláme si proto průzkumy mezi koncovými i obchodními partnery, abychom viděli, co trh potřebuje. Podle toho se pak snažíme dělat z našeho pohledu to nejlepší. Spíš tedy směřujeme do fáze, abychom na trhu, na němž má většina firem podobný sortiment, měli něco výjimečného. Asi za měsíc budeme uvádět další variantu našich značek, našich „vlajkových lodí“, také v lepené variantě.

V čem podle vás spočívá síla firmy? Co děláte jinak?

Určitě je jiný přístup k oběma sortám našich zákazníků – ke koncovému i k tomu obchodnímu. Z mého pohledu jim děláme ­perfektní servis, a to nejen technickou podporou, ale i dovozem materiálu či technickým poradenstvím.

A jaká je vaše podlaha snů?

Ač doma mám vinylovou podlahu, tak moje podlaha snů to úplně není… Pořizoval jsem ji před šesti lety a to ty technologie byly ještě jinde. Dnes bych asi vybíral podlahu, která má korkové jádro a v horní vrstvě vinyl. Tahle podlaha je jednak odolná a současně velmi příjemná a zároveň pocitově teplá. Mám malé dítě, takže při častém hraní na zemi bychom jako rodina určitě ocenili její benefity.

Spinner